onsdag 15. april 2015

Om å jage vekk rådyr, snegler og mose

Det er ikke bare innendørs mange av oss kjenner behov for å rydde og fjerne ting når våren kommer. Et av de aller sikreste vårtegnene er at søkeordene i bloggstatistikken min begynner å inneholde ord som "holde rådyr borte", "fjerne snegler i hagen" og "ta bort mose i plenen". Jeg har tidligere skrevet innlegg med mine tips om disse temaene og jeg tenkte jeg kunne dra de frem igjen - til de som ikke har lest dem før, eller trenger en repetisjon;

Om å holde rådyrene borte fra hagen
Rådyr er skikkelig søte i vinterhalvåret, og skikkelig plagsomme når våren kommer. Vi liker nemlig krokus og tulipaner like godt - men jeg vil ikke at de fine blomstene mine skal bli spist!

I dette innlegget har jeg samlet mine erfaringer med å holde stylterottene borte fra hagen i sommersesongen. Jeg må si at jeg fortsatt holder en knapp på blodmel-tipset. I år har både krokus og tulipanknopper fått stå fred.

Om å ta opp kampen mot iberiasneglene
Det andre året med egen hage gjorde sneglene sitt inntog. De var ikek vant til så mange godsaker i nabolaget, men skjønte fort at her kunne de ha fest. Jeg mistet en god del planter - og litt nattesøvn - før jeg fikk kontroll over hagen igjen. I fjor tror jeg at jeg plukket under tjue snegler til sammen hele sesongen, og jeg har samlet mine 10 beste tips for en sneglefri hage i dette innlegget.

Husk for all del å la de snille sneglene være igjen. Antallet frosk og padder i hagen  min har også økt i takt med at det har blitt mange flere planter samt skyggefulle og fuktige steder. Jeg mistenker at disse hagehjelperne også har noe av æren for at sneglebestanden har gått kraftig ned.

Om å få en grønn plen uten mose 
På denne tiden av året er det lett å få panikk. Før gresset begynner å vokse etter vinteren ser hele plenen ut til å være et eneste stort moseteppe. Utover sesongen blir det som regel litt bedre - men det er lurt å vite hva som skal til for å få en grønn plen med mest mulig gress og minst mulig mose - hvos det er det man vil ha.

Trikset er at mosen og gresset har helt forskjellig smak i hvor de liker å vokse. Vil du ha mer gress må du altså pleie gresset, samtidig som du gjør ting utrivelig for mosen. Jeg har skrevet mer om gress og mose i plenen i dette innlegget.

Vil du lese enda mer finner du alle innlegg om rådyr her. Alle innleggene om snegler er samlet i denne kategorien, og gressplenen har også sin egen kategori. I tillegg har jeg en egen kategori som heter Lure Løsninger, der du kan finne tips om mange ulike tema.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!