søndag 12. april 2015

10 grunner for å dyrke grønnsaker i pallekarmer


Vi har ikke så stor hage, og pallekarmene opptar bare et lite hjørne av den. Likevel er de av det som gir meg størst glede i hagen. Gjennom hele sommeren gjør de oss selvforsynte med urter og salat. Bortsett fra litt jordforbedring og ommøblering ved behov er det lite jobb med dem i forhold til hva de gir tilbake. I dette innlegget gir jeg deg 10 gode grunner til å dyrke i pallekarmer, samt mine egne erfaringer med grønnsakshage i pallekarmer.

1) Du kan dyrke hvor som helst - så lenge underlaget tåler vekten av en jordfylt pallekarm og fukten som danner seg under. Pallekarmer kan settes direkte på gressplen, grusvei, sand og stein. I hagen vår er det mest leire, store steiner rett under overflaten og lite god jord. Pallekarmer er derfor perfekt. Du kjøper dem brukt fra firma som frakter varer i dem eller ny fra hagesentre eller andre butikker.

2) Jorden kan tilpasses det du vil dyrke. Sand? Grus? Leire? Sur jord? Ekstra gjødslet jord? Med pallekarmer kan du dyrke planter med ulike behov rett ved siden av hverandre og få alle til å trives.

3) Gulrøttene møter ikke motstand. I pallekarmer vil du aldri oppleve at stein og leireklumper gjør gulrøttene misformede slik de kan på friland.

4) Opphøyde bed er bra for knær og rygg. Det er mye enklere å gjøre hagearbeid i en pallekarm enn i bed som ligger på bakken.




5) Pallekarmer er så godt som ugressfrie. Unntaket hos oss er frø som kommer med luften eller med fuglene - det hender det dukker opp en og annen solsikke.

6) Jorden i pallekarmene varmes fortere opp og gjør at du kan så tidligere om våren. Vil du tjuvstarte enda tidligere kan de dekkes til slik at de fungerer som kaldbenker.

7) Fordi du kan tilpasse jorden og gjødsle ekstra kan du dyrke flere grønnsaker på mindre plass enn i ordinære grønnsakshager.

8) Det ser bra ut, det er fint med noe som vokser i høyden - og pallekarmer blir hva du gjør dem til. Du kan la de stå ubehandlet, beise dem nøytralt eller male dem i friske farger. Husk å bare male utsiden. Maling eller beis på innsiden vil kunne avgi stoffer til jorden som tas opp av det du dyrker i karmene.

9) Når du først har fått dilla på pallekarmdyrking er det lett å utvide. Bare legg til en til karm. Og enda en. Og kanskje en til.

10) Pallekarmene er vanskelige å nå for sneglene og det er også lettere å holde kontroll på andre skadedyr. I tillegg til høyden bruker vi knuste eggeskall langs kanten av kassene samt kobbertape nederst på hver pall. Snegler i salaten vil vi ikke ha!





Andre erfaringer jeg har gjort meg med dyrking i pallerkarmer;

Om man velger å dekke innsiden av karmene med noe (plast, duk eller lignende) er valgfritt. Det samme er hva man ønsker på bakken rundt karmene. Jeg ser at mange lar plenen vokse helt inntil. Det ønsker ikke vi fordi det gjør det mer kronglete å klippe plenen, samt at jeg ser for meg at det blir lettere å finne frem for sneglene. Vi har forsøkt både bark og skjellsand rundt våre karmer.  Jeg har lurt litt på om grus kan være både praktisk og pent, men kommet frem til at bark går mer i ett med fargene ellers i hagen.

I tillegg har jeg prøvd å holde gresset borte fra "pallekarmområdet" med et sånt fælt grønt lavt "gjerde" av plast. Dersom det fungerte var planen å bytte det ut med et i sink. Gjerdet ble imidlertid fjernet etter en drøy måned - det gjorde gressklipping umulig og var bare i veien. Nå har jeg gitt opp å få til en strømlinjeformet kant inn mot pallekarmområdet og belager meg heller på luking og shining et par ganger i sesongen.

Utfordringene med pallekarmer kan være å holde dem fuktige nok på varme dager, samt å opprettholde nok næring i jorda år etter år. Vi har hatt tilløp til maur og maurtue i våre et par år, noe som løste seg da vi begynte å gjennomvanne oftere i starten av sesongen. Å vanne med vannkanne holder ikke, selv med bare to høybed. Skal du ha pallekarmhage bør du ha tilgang til hageslange. På varme dager i tørre perioder setter vi sprederen rett mot karmene på kvelden og lar det stå til det drypper fra skjøtene.

Erfaringer fra hva jeg har dyrket, fått til og ikke fått til, finner du her og her.


Ingenting er som å plukke sin egen salat - hver eneste dag. 


2 kommentarer:

  1. Jeg har fem pallekarmer liggende som jeg har planer om å fylle med jord og plante i bare denne snøen forsvinner først. Greit å høre om fordelene før man setter i gang.

    SvarSlett
  2. Helt enig i de ti gode grunnene=) Jeg elsker mine kasser, og har jo allerede tyvstartet, så får vi se hvordan det går. Lykke til med årets kasser=) Vibeke

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!