mandag 16. mars 2015

Min blomst med blå X-faktor


Den blå honningknoppurten og jeg har blitt gode venner med årene. Det var en av de første plantene jeg fikk da jeg anla et åtte meter langt bed på skyggesiden av huset. Avleggeren kom fra en bekjent, og jeg visste nok ikke helt hva jeg plantet. De første årene ble jeg overveldet over hvor fort den spredte seg og hvor rotete den la seg ut over plenen. Etterhvert som vi ble kjent har vi imidlertid funnet noen regler som gjør at vi blir enige. Vi gir og vi tar. Når jeg gir honningknoppurten litt støtte, legger den seg ikke utover plenen. Hvis den får stå i fred og blomstre gir den meg den gode lyden av summende humler og fornøyde insekter. Hvis jeg synes at honningknoppurten min tar seg for mye til rette, og river halvparten opp med rot, straffer den meg ikke. Den vet at den får leve videre et annet sted - enten den nå er i hagen til en nabo eller i komposthaugen. Mot slutten av blomstringen hender det at jeg får nok av honningknoppurten likevel. Da klipper jeg den ned til rota og dekker den til med jord. Da får jeg virkelig se at honningknoppurten er en venn for livet som absolutt ikke er langsint. Selv om den klippes ned sent på sommeren klarer den å blomstre enda en gang, med like fine blomster som på våren.

Jeg og humlene stemmer på honningknoppurten som blå kandidat i årets X-faktor konkurranse hos Moseplassen. Har du ikke en blogg slik at du kan delta, anbefaler jeg likevel å ta en tur innom for å se på de andre fine bidragene i den blå kategorien.

23 kommentarer:

  1. Du har lyckats fånga den bra på bild med humlan. Lycka till i utmaningen!

    SvarSlett
  2. Nydelig bilde til konkurransen. Lykke til! :)

    SvarSlett
  3. Fantastisk bild.

    Lycka till

    SvarSlett
  4. Honningknoppurt er vakker syns jeg også, men som du sier så må den passes på!
    Den er så fin når den vokser i tuer, med god støtte!
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er virkelig noe helt annet med støtte enn uten!

      Slett
  5. He-he! Den trenger noen regler, den der, som prydet nordsiden av barndomshjemmet mitt. Så jeg visste hva jeg gjorde da jeg tok med en bit hit! Sterk og vakker blåfarge har den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja grensesetting er ikke bare for barneoppdragelsen ;)

      Slett
  6. Den er også vældig fin. Held og lykke i konkurrencen :)

    SvarSlett
  7. Det var en riktigt häftig bild! Lycka till i utmaningen! Mvh Jonbel

    SvarSlett
  8. Kjempe flott bilde, og humla liker den også. Ønsker deg lykke til.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  9. Nydelig bilde! Den blåfargen er så vakker :)

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Blåfargen er virkelig noe helt spesielt - også gjør det jo ingenting at lyset er perfekt ;)

      Slett
  10. Trädgårdstisteln gillar jag finns ju i fler färger med vit och lila. På kolonin är det många som har alla sorter.
    Ha en fin och bra vecka och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kunne gjerne tenke meg noen i andre farger. Får holde øynene åpne.

      Slett
  11. Honningknoppurt er en kjær blomst for meg. Du har tatt et vakkert bilde av den! Det var ikke mange blomster min kjære bestemor hadde i hagen, men dette var en av dem. Den måtte jeg bare ha en avlegger av i hagen :-). Og der står den og sprer seg på hylla bak huset. Klipper den ned når den legger seg ut over, og får gjerne en ny blomstring. Ha en fin dag og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Det er fint med blomster som vekker minner og mimring!

      Slett
  12. Ja dette er jo en utrolig tøff blomst og en skikkelig insekltsmagnet :-)) Lykke til!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!