onsdag 18. mars 2015

Dyrene i Ugleskogen

En grevling som stakk innom hagen en sensommerlig ettermiddag. 


I forrige uke hadde jeg min hittil søteste ekornopplevelse. Plutselig føk det et ekorn rett over stien foran meg da jeg var ute og gikk. Rett etterpå kom det enda et ekorn, men denne gangen i trekronene over hodet mitt. Etter disse to fulgte enda to stykker, og mens de fire raste rundt og rundt og rundt stammen på en svær furu kom jammen meg nummer fem også. Jeg ble stående og se på dem i nærmere en halv time. Jeg antar det var unger - enten årets eller fjorårets kull. Tempoet de hadde på vei etter hverandre opp og ned og rundt stammen i trærne var fantastisk, jeg forstår ikke hvordan de klarer det. De var nesten ikke i nærheten av stammen! Jeg forventet å se et ekorn-fall når som helst. De pep og hvinte og var utrolig morsomme å se på. Dessverre fikk jeg bare filmet med et dårlig mobilkamera som ikke yter opplevelsen rettferdighet.

Dyrene som "fulgte med" da vi kjøpte huset vårt kom som en veldig hyggelig overraskelse. Det begynte med en veldig nysgjerrig rev som nesten ble med inn på kjøkkenet for å få roastbeef. Deretter oppdaget jeg en salamander i blomsterbedet, en grevling på plenen og rådyr i fuglematen. Da vi begynte å utforske skogen fant vi spor etter enda flere dyr - særlig spennende var det å finne elgbæsj helt opp til huset, og etterhvert også se dem rett utenfor huset en søndags morgen. Ugler hører vi utenfor soveromsvinduet titt og ofte, og forrige uke våknet vi midt på natten av revehyl. Om høsten er plenen full av frosk og padder på kvelden. Snegleproblemet forsvant da de gjorde sitt inntog. Så nysgjerrig ble vi på dyrene som vi både så, fant spor etter og hørte at vi kjøpte et viltkamera. Da fikk vi følge en grevlingfamilie med tre unger ikke mange hundre meterne fra huset, og fått sett mer på både rev, rådyr og elg. Etter fem år er dyrene noe av det absolutt beste ved stedet vi bor.



"Mamma det er noe som ikke er en fugl i hagen" 


Ekornet stikker innom om våren, men kunne gjerne vært her oftere. 


Spissmus finner vi dessverre ofte død. Det er fordi de utskiller et duftstoff
som gjør at rovdyr som fanger dem,  kaster de fra seg igjen. 


Takket være viltkamera vet vi at elgkua "vår" fikk to kalver i fjor. En søndags morgen stakk de innom hagen vår. 


Flaggermusene besøker hagen på sommerkveldene. 


Grevlinger og grevlingbabyer på viltkameraet. 


Rødlistet småsalamander. 


En padde som fant seg et fuktig og skyggefullt sted i drivhuset. 


Mus er søte så lenge de holder seg utendørs. Her hilser den på fru dompap. 


Revene er ofte å se på minnekortet i viltkamera. 

2 kommentarer:

  1. Så fantastisk herlig, en skikkelig drømmeplass dere har! Bare liiiiitt misunnelig her, særlig på grevlingunger, salamandere og ekorn!

    SvarSlett
  2. Kjempefine bilder! Og så hyggelig med alle dyre-opplevelsene i nærområdet! Ha en fin dag!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!