fredag 15. august 2014

Georgine-overraskelse



I fjor høst fikk jeg flere poser med georgineknoller som takk for moseplukking for Anne på Moseplassen. Jeg stappet knollene ned litt her og litt der i vår, og etterpå har de egentlig klart seg selv. Den første blomstret allerede tidlig i juli, og etterpå fulgte de andre på. Siden jeg ikke visste hvordan de ser ut har hver eneste knopp vært en overraskelse, og definitivt en av sesongens høydepunkt. Jeg tror jeg er i ferd med å bli  hekta på georginer!

Jeg har både plantet knoller i bed og i krukker. Ulempen med krukker er at de må vannes ganske ofte - selv om det ser ut som georginene tåler en skikkelig uttørking både en og to og tre ganger uten å henge med nebbet. Ulempen med de på friland er at georginer er populære hos sneglene. De første spirene ble spist opp raskt, men etter at jeg oppdaget synderne og fjernet dem fikk de stå i fred. I år har det vært fantastisk like snegler i hagen, men jeg vil tro at det ved våtere år vil være en fordel med krukker for å få de fristende sprø bladene opp fra bakken.

Knollene til georginer skal oppbevares tørt og frostfritt. Det betyr at jeg må huske på å grave opp de som befinner seg i bed før vinteren kommer. De som er plantet i krukker kan enten flytte med krukkene inn i boden eller graves opp de også.


Noen av årets georginer.

1 kommentar:

  1. Georginer er så utrolig fine=) Med artige former og farger. Gooood helg til dere=) Vibeke

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!