torsdag 21. august 2014

Evaluering av spiselige ting i hagen sesong 2014 og planer for 2015

I fjor høst laget jeg et huskeinnlegg fra pallekarmsesongen slik at jeg i år skulle huske og ta lærdom fra det jeg hadde erfart i 2013. Det viste seg å være veldig nyttig - for man husker jo sjeldent alt man tror man vil huske etter en lang vinter og flere måneder innendørs. Jeg har gjort meg noen nye erfaringer i år og tenker at de vil komme til nytte i 2015;

Svære reddiker og søte, gode gulrøtter
I år har jeg grodd følgende i og i nærheten av terrassedrivhuset og pallekarmene;

Spinat: Sådd sent i mars og kom opp tidlig, men ble ikke spist før de gikk i blomst. Tror det dreide seg mest om at jeg ikke var kommet i "plukke mat i hagen" - modus men glemte at de fantes.
Reddik (vanlig): Sådd tidlig, spirte kjapt og ble spist fort. Sådde 3-4 omganger reddik denne sommeren. Noen av dem vokste så mye at de ble bitre før de ble spist. Ikke markspist slik de ble i fjor. Gror ikke like godt i varme som under kjølige vårtemperaturer.
Reddik (avlang): Sådd tidlig, spirte kjapt og ble spist fort. Sådde 3-4 omganger reddik denne sommeren. Noen av dem vokste så mye at de ble bitre før de ble spist. Min favorittsort. Gror ikke like godt på sensommeren.
Reddik (vinter): Sådd i juli - bladene ble kjapt angrepet av hvite mark og fluer. Etter hvert døde plantene. Må plantes tidligere.
Gulrot: Spirte godt og jeg tynnet mer enn i fjor noe som førte til at de fikk noen med skikkelig størrelse også. Kan bli enda flinkere å tynne. Søte og gode. Sådd i to omganger.
Rødbete:
Rosenkål: Både forkultivert inne samt direktesådd ute. Ingen av forsøkene ble suksess. De som ble sådd inne ble for lange og vinglete. De som ble sådd ute ble spist opp av larver.
Bønner: Åtte gamle frø ble funnet, lagt i vann og sådd. Hadde nesten gitt dem opp da to av dem likevel spirte og det kom noen ønner.
Bladsalatmix: Sommerens suksess. Sådde tidlig og høstet hele sesongen på samme lille flekk fordi jeg ikke klippet dem helt ned slik at de kom opp igjen og igjen og igjen.
Salatløk: Sådd i to omganger uten suksess.
Ruccula: Sådd sent og ble spist opp av larver før de ble store.
Sukkererter: Kom opp fint men vokste seg alt for lange mens vi var på ferie. Burde vært bundet opp og forberedt bedre. Ble likevel en del erter som vi brukte i mat - helt til noen grønne larver fant bolig på bladene og etter hvert også spiste av ertene.
Bladpersille: Kom opp fra i fjor og gjorde seg godt i salater. Kunne vokst bedre og trenger nok mer gjødsel neste år.
Dill: Liten tilvekst og gikk fort i blomst. Sannsynligvis for lite gjødsel.
Koriander: Liten tilvekst - sannsynligvis trenger den mer næring.
Mynte: Måtte kjøpe ny mynte i år og den delte jeg til fire-fem planter. Vokste i klassisk mynte-tempo, men jeg husker egentlig aldri å bruke av den i mat.
Luftløk: Kom opp og døde igjen. Mistenker at den rampete skjæra dro dem opp fra jorda og ødela dem.
Agurk: Kom sent i gang med agurkdyrkingen i år. De to første omgangene med frø ville ikke spire/døde etter utplanting i drivhuset. De andre grodde fint i drivhuset og det kom flere agurker - men på langt nær så mange som i fjor.
Tomat: Har ikke vært flink nok til å knipe av tyvene, slik at plantene ble for store. Mange grønne tomater i august. Spent på om det blir noen røde tomater ute før det blir for kaldt.
Paprika (rød): Kom sent men godt. Har bodd i drivhuset. Flyttes inn når senhøsten kommer for å gro seg ferdig der.
Paprika (hvit):Kom sent men godt. Har bodd i drivhuset. Flyttes inn når senhøsten kommer for å gro seg ferdig der.
Gressløk: Vokste bra og ble mumset på både av voksne og barn. Mye brukt i mat og salat.
Kryptimian: Vokser fint både her og der i hele hagen. Brukt mye i mat.
Kinesisk hvitløk: Forsøkte meg på å stikke nedi noen hvitløk som hadde spirt på kjøkkenbenken uten hell. Trengte plassen til noe annet og fjernet dem.

Klarte å holde mauren unna pallekarmene i år. Hurra for det. Skiftet ut all jord i den øverste karmen, for å fjerne alle rester av jordskokk. Det gikk delvis greit - selv om noen skokkrotrester likevel spirte utenfor karmen. Ser at jorden i den nederste karmen må byttes ut neste år for å bli kvitt bringebærvillskudd som har kommet seg inn dit. I den karmen har det også grodd dårligere enn i den øverste, sannsynligvis fordi jeg burde gjødslet mer. Har forsøkt å bøte på det med litt utvannet hønsegjødsel i løpet av sesongen. Ser av jevnlig og mye vanning har gjort underverker i pallekarmene. Kunne egentlig ønsket meg en karm til - og vurderer frem og tilbake om jeg får plass til den. 


Tidlig start i pallekarmene. 

Epletre med tre sorter: Det store epletreet skal ikke bli for stort i den lille hagen min og har blitt kraftig beskjært i år. Krysser fingrene for at det er neste år jeg skal få høste inn fra alle tre greinene.
Søyleepletre:Søyleepletreet imponerer og bærer frem like mange epler som det store epletreet.

Det har vært lus og maur i det store epletreet i år også, men muligens mindre enn tidligere. Jeg har ikke lyst å sprøyte det, men håper det ikke er deres skyld at treet bærer så lite. 


Egendyrkede, økologiske epler. 


Røde rips: Svært lite - og små sure bær. Må beskjæres.
Hvite rips: Lite bær - bør kanskje få mer næring og beskjæres.
Stikkelsbær (røde): God avling, frosset ned og skal bli sorbet.
Stikkelsbær (hvite): Nykjøpt busk av året, ingen avling.
Markjordbær: Vokser litt her og litt der og noen ganger i planlagte potter. Smaker godt men det har vært litt få av dem i år til tross for vanning.
Solbær: Ble skadet da naboen felte et tre, og har muligens ikke tålt flere flyttinger i hagen. Veldig spent på om den er helt død eller om den kommer seg neste år.
Bringebær: Bringebærene er i hagen ufrivillig, de dukker opp der de ikke skal, men smaker godt

Alle andre bærbusker enn bringebær og markjordbær har lidd under manglende regn og oppmerksomhet denne sommeren. Blir det like tørr sommer neste år må jeg være like flink å vanne dem som jeg har vært å vanne pallekarmene. Ripsbuskene kan nok med fordel klippes nesten helt ned nå, de har jeg eid siden vi bodde i blokk og de sto i sinkbøtte på verandaen.

1 kommentar:

  1. Fantastisk god idé å skrive ned alle erfaringer man gjør seg vedr dyrking i egen hage. Kopierer ideen, og takker for ideen! :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!