lørdag 12. april 2014

Frosker og padder. Padder og frosker.

Frosk


Når det regner om kvelden på denne tiden av året kan vi knapt gå ti meter uten å se frosk på fortauene. Noen av dem er så store at jeg automatisk tenker "padde" - og i fjor skrev jeg et innlegg om hva som er forskjellen på disse to artene. Etter å ha funnet denne padda i skogen kunne jeg legge enda et punkt til listen, nemlig det som omhandler formen på pupillene.

Dette er de mest fremtredende forskjellene på norske frosker og padder;

1) Levested. Frosker er tettere knyttet til vann enn padder. Padden lever som oftest på land, bortsett fra når den gyter på våren.
2) Huden. Frosken har glatt og fuktig hud mens padden har tørrere og mer ujevn hud.
3) Hopping. Frosken hopper og padden går.
4) Lyden. Padden kvekker og frosken knurrer.
5) Egg. Padden legger eggene i lange snorer som henger i vegetasjonen mens frosken legger eggene i klumper.
6) Gift. Padden har en giftkjertel bak hvert øye og derfor skal man vaske hendene når man har vært i kontakt med en.
7) Farge. Frosken har ofte lysere sjatteringer og fargetegninger. Det har ikke padder.
8) Pupillene. Padden har rektangulære pupiller som ligger på tvers i øyet.

Til tross for huskelisten - jeg synes fortsatt det kan være vanskelig å se forskjell. Se på disse to under for eksempel. Den siste ser har rektangulære pupiller. Kanskje har de det begge to? Jeg kunne ikke se noen sjatteringer og fargetegninger, men det var mørkt og vått. Ingen av dem hoppet, men de rørte egentlig ikke så mye på seg i det hele tatt. Huden er jo ganske ujevn. Er det en frosk og en padde, to frosk eller to padder? Jeg heller mot det siste. Hvis du vet eller har andre triks til å se forskjell på frosk og padde må du gjerne legge igjen en kommentar! 


Padder? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!