mandag 24. februar 2014

Snøfritt og spirende

Den siste snøflekken på plenen blir mindre og mindre for hver time som går. 


Bare en bitteliten flekk med snø på plenen ligger igjen og det går mot den tidligste datoen for snøfri tomt siden vi flyttet hit for snart fem år siden. Vårtegn-oversikten min sier at tomta var snøfri 9. og 10. april for to og tre år siden. I fjor var den ikke snøfri før 18.april, og da kun fordi vi hakket og måkte snø og is utover i desperat utålmodighet over at våren kom så sent. Snøfritt i februar er jo nesten for godt til å være sant! Et sikkert vårtegn er også at ungene tok sin første sykkeltur i dag. Velkommen vår!

Det stikker grønne spyd fra løkplanter opp flere steder i hagen. Jeg har plassert alle løkplanter på strategiske steder, der erfaringen tilsier at snøen smelter først de vintrene det er mye snø. Hva som er plantet hvor har jeg med vilje latt være å huske, det blir som regel en overraskelse.

Her husker jeg at jeg stakk ned løkene fra krukkene i fjorårets tjuvstart på våren inne. 

Krokus under syrinen.

1 kommentar:

  1. Jeg synes det er så utrolig koselig med vår, men blir litt bekymret om den kommer for tidlig. Blir litt redd for kaldvær og snø sent, men jeg håper det går bra denne gangen=) Så artig det må være å ha en oversikt over vårtegnene i hagen. Håper den nye uka blir fin=) Vibeke

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!