torsdag 6. februar 2014

Bok: Fuglesang



Denne boken er noe for seg selv. Den har bilder og informasjon om 150 av de vanligste fuglene i Norge. Den gjør det også mulig å identifisere fuglene ved hjelp av lyden de lager - og når man går i skogen er det jo ofte bare lyden man har å gå etter. De ulike fuglesortene er samlet i grupper også kan man høre på de ulike for å artsbestemme hva man har hørt. I tillegg gir boken svar på hva som er lokkelyd og hva som er sang.

Jeg brukte boken senest i dag tidlig da jeg våknet til lyden av en ugle ikke langt unna huset. For en fin start på dagen! Boken bekreftet min mistanke om at det dreier seg om en kattugle;



Boken er ungenes favorittfuglebok, de har lært seg flere av artene ved å trykke seg frem og tilbake mellom lydene mens de blar i boka.  Den kan også brukes til flere ting en identifisering. I våres satte jeg meg i hagen og lokket på de mest territoriale fuglene vi pleier å ha på besøk. Det varte ikke lenge før jeg hadde både flaggspett og spettmeis på plass for å sjekke ut hvilken rival det var som hadde forvillet seg inn i deres område. Veldig morsomt for ungene. Det er viktig at man ikke overdriver lokkingen i hekkesesongen, da kan man ende opp med å skremme vekk fugler fra området.

Vi har den store utgaven av boka, men jeg ser at den finnes i en miniutgave også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!