fredag 20. desember 2013

Oppskrift: Multesorbet med kanel



Hva gjør man med et halvt kilo multer når multesyltetøy ikke er favoritten? Vi lager sorbet. Jeg har lenge hatt lyst å prøve meg på multer i ismaskinen, og nå fikk jeg muligheten med multer fra omtrent så langt nord i landet du kommer; Rolvsøy i Finnmark.

Du trenger
500 gram multer
3 dl vann
1 ts gelatin (kan sløyfes)
Sukker eller annen søtning etter smak
Kanel etter smak

Kok opp multer og vann og la det småkoke i 10 minutter. Tilsett søtning og rør godt til alt har løst seg opp. Du kan bruke stavmikser for å gjøre blandingen jevn, men det gjorde ikke jeg denne gangen. Sil blandingen og tilsett gelatin og kanel. La det hele avkjøles helt før du heller det i ismaskinen.

Jeg har planer om å servere dette som dessert i julen, og frøs derfor for enkelhets skyld sorbeten enkeltvis som kuler i muffinsformer av silikon. Da kan jeg ta opp akkurat så mange posjoner som vi trenger og konsistensen blir raskere slik den skal være for at sorbeten skal smelte på tunga.

Hva sorbeten skal serveres sammen med gjenstår å se. Er det noen som har forslag til hva som kan passe?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!