tirsdag 1. oktober 2013

Viltkamera på plass

Platen på toppen er for å beskytte mot vær og vind.
Den skal etterhvert males eller byttes ut med noe som går litt mer i ett med terrenget. 

Viltkameraet vårt måtte ta en sommerferie av flere ulike grunner. Først og fremst er det flere folk i skogen sommerstid, og jeg vil ikke at kameraet skal bli oppdaget og potensielt stjålet. Ikke vil jeg ta bilder av folk som uten å selv vite det plutselig befinner seg foran et kamera heller. En annen grunn til at kameraet fikk seg en pause var at grevlinghiet en periode i sommer var helt tildekket av vegetasjon. Uansett hvor jeg satte opp kameraet var jeg heldig om jeg så vidt fikk et glimt av en grevlinghale.

Nå forsøker vi på nytt. Ungene ble med og hang opp kameraet og om noen dager skal vi ta oss en tur ned for å se om det fortsatt er aktivitet i hiet.  Det er fortsatt en god del vegetasjon, men jeg vet ikke når de begynner å sove i lengre perioder. Jeg håper å etterhvert kunne kartlegge hvor mange grevlinger som bor der - om det virkelig var tre unger der i år og om alle i så fall har tenkt å bli værende. Jeg er også spent på å se om de er noe aktive på vinteren og om det går an å se hvor de beveger seg i området rundt hiet når den første snøen kommer. Jeg har også noen andre steder i skogen hvor jeg har lyst å forsøke meg på litt dyrespionering, men det må bli enda senere på høsten når risikoen for at kameraet blir oppdaget av noen som plukker sopp er enda mindre.

Det går en sti her - men den ser bare de som vet om den. 


Deler av hiområdet, og kameravinkelen jeg valgte denne gangen. Hovedinngangen er bak stråene øverst i venstre hjørne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!