torsdag 22. august 2013

Årets første sopptur

Dobbelt så mye som dette ble fangsten tilslutt.
Akkurat nok til at vi får stekt kantarell som tilbehør til middag to dager denne uka. 

Årets første offisielle sopptur ble gjennomført forleden kveld. Jeg har lett litt etter sopp mens vi har vært i skogen tidligere uten å ha sett så mye som et snev av kantarell. I forfjor var det masse kantarell allerede i juli, og sopphøsten i fjor var også veldig bra. I år fant jeg veldig lite og det har nok vært for tørt på sommeren til at jeg har noe håp om at det vil ta seg opp - i allefall for kantarellens del. Det var til og med helt tomt for sopp på de superhemmelige superutilgjengelige kantarellstedene mine og det er første året siden jeg begynte å plukke sopp. Enda er det håp for traktkantarellen og den svarte trompetsoppen som kommer senere på høsten. Jeg krysser fingre!

Heldigvis har vi fortsatt igjen av den tørkede soppen fra i fjor. Både kantarell, traktkantarell, piggsopp og trompetsopp finnes på glass i kjøkkenskapet. De holder seg i årevis og jeg bruker dem både malt i morter som krydder til sauser og gryteretter, og oppbløtt i vann og stekt som fersk sopp. Du finner også tørket sopp til salgs i Eplabutikken min.

Her kan du lese mine tips til hvor du finner kantarell og annen sopp og her finner du alle innleggene jeg tidligere har skrevet om sopp.

Et snev av høst i lufta nede ved vannet. 


Fuktskadet og ubrukelig kantarell. 


Rognebær - hvordan var det nå igjen. Hadde de sammenheng med
hvor mye snø vi får til vinteren? 


Skogens gull! 


1 kommentar:

  1. Ja det er morro å gå på soppsanking. Jeg fant litt kantarell for to uker siden, men nå rekner jeg med det har kommet mere rundt hytta vår.
    Skal ta en tur i helgen.
    Jeg bruker mest kantarell, traktkantarell, steinsopp, piggsopp og matriske. Traktkantarellen kan en jo plukke hele vinteren, om det er lite snø da.

    Lenge siden jeg har vært innom til deg, men nå skal jeg skrolle meg nedover her!

    :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!