mandag 24. juni 2013

Blomstring i skyggebedet (Juni)

Noe av det som blomstrer i skyggebedet i juni.

I det åtte meter lange skyggebedet blomstrer det kontinuerlig - akkurat som planlagt. Jeg er veldig fornøyd flere av samplantingene i dette bedet, at blomstene ser ut til å trives med kun morgen og ettermiddagssol og at det ser ut til å være særdeles få snegler i år. I tillegg til blomstring fra tidlig vår til sen høst har jeg lagt vekt på planter som har dekorativt bladverk både når det kommer til form og farge. Blomstene som trives ekstra godt må deles en gang hver sesong for ikke å ta for stor plass. Da får jeg enda flere blomster å plante i andre bed eller å gi vekk til venner.

Hvite løytnanshjerter og akeleier.


Jeg får aldri nok Allium. Desverre ser det ut til at mange av løkene ikke har tålt vinteren.
Til høsten blir det planting av mange nye! 

Dicentra, Hosta, Honningknoppurt og en fantastisk sak med svære rødlige blader som jeg
tror jeg  kjøpte på hagesalget på Ramme men ikke finner igjen på bildene derifra. 


Tre ulike typer Hosta, en Alunrot og to typer Dicentra.

Selvsådd revebjelle. Om den er gul eller lilla gjenstår å se. 


Slik har bedet forandret seg siden april. 


1 kommentar:

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!