lørdag 11. mai 2013

Hold rådyrene unna hagen

 
 
På vinteren synes jeg det er koselig å ha rådyrbesøk i hagen. På våren og sommeren vil jeg helst ha disse dyrene lengst mulig unna. Det er ikke for ingenting de har fått kjælenavnet "stylterotter" - de spiser det de kommer over og kan virkelig ødelegge en hage. Tulipaner er favorittmaten deres, og de snauspiser både roser og barken på frukttrær. Gjerder hjelper bare hvis de er godt over meteren høye, å dekke til planter med fiberduk og netting synes jeg ødelegger det estetiske i hagen. Det finnes planter rådyrene ikke liker, men jeg vil ikke la firbeinte gjester bestemme utvalget i mine bed. Menneskehår, urin, hvitløk og brenneslevann er også sagt å kunne få rådyrene til å unngå et område.

Mitt beste triks for å holde rådyrene unna hagen på våren og sommeren heter blodmel. Det er rett og slett pulver med tørket dyreblod som fås kjøpt på hagesentre og på Felleskjøpet. Jeg strør det på grensen mot skogen og i tulipanbedet på våren og med jevne mellomrom utover i sesongen. Rådyrene lukter slakting og blod og blir skremt vekk. Du kan også blande blodmel, vann og salmiakk og la trekke i oasis som du henger opp i trærne. Det er litt for avansert og tidkrevende for meg.

Om det virker? Vel, vi hadde rådyrbesøk hver eneste morgen i januar og februar, men etter at jeg strødde blodmel på snøen da våren nærmet seg har vi ikke sett snurten av dem. Tulipaner derimot, har jeg mange av.





2 kommentarer:

  1. Hm... noen har rota i bedene mine. Kanskje det er rådyr. Spist opp alle hageputene mine også. Og i vinter tok de eføyen, det var tydelige rådyrspor rundt den så jeg er helt sikker på hvem som var synderen der, i alle fall.
    Blodmel, ja. Det er jo bra for plantene også. Kanskje jeg tar med meg noe fra hagesenteret neste gang! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Om vinteren tar de hva som helst - de spiste tørre blader fra hekken vår. Blodmel er absolutt verdt et forsøk.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!