mandag 13. mai 2013

Egg i fuglekassene

 
 
Vi har hengt opp flere kasser både på og rundt huset det siste året. I fjor hadde spettmeisen unger i den ene, men i år har det bare vært antydning til fjær i et par av dem, men ingenting mer. Naboene har imidlertid også hengt opp to kasser, men ikke hatt tid å vedlikeholde dem på en stund. Vi tilbød oss derfor å renske ut av dem, fjerne vaglepinnen utenfor og å henge dem litt høyere opp på treet. Som sagt så gjort. Heldigvis skrudde vi av lokket for å sjekke før vi tok ned den første kassen - der lå det nemlig seks bittesmå egg med røde flekker.





Kassen fikk henge i fred og vi flyttet oss bort til den neste. Disse kassene henger nesten helt oppi husveggen vår, og vi har ikke sett tegn til at fugler har flydd verken ut eller inn. Stor var derfor overraskelsen da det også i denne lå egg.








Det ser ut som det er samme art i begge kassene, men i den siste kassen var eggene mer tildekket og umulig å telle. Det er morsomt å se hvordan de to ulike fuglene har bygget reir av forskjellig tilgjengelig materiale. Her er det både mose, fjær, hår, gress, pels og sagflis.  Det hvite som er spredt rundt i det øverste ser ut som bomull eller vatt. Jeg er spent på å se hva det røde nede i mosen på den nederste er når vi tømmer kassa i vinter. Kanskje det er størstemanns savnede hanske? Eller ull fra de tovede eplene som jeg pyntet med til jul? Ett ble liggende i en blomsterpotte og først tatt inn forrige uke. Når jeg tenker etter kan det ha sett ut som noen hadde vært og dratt litt i det.

Hvem som bor i kassene er jeg ikke sikker på. Å dekke til eggene vet jeg at i allefall kjøttmeis gjør når den forlater reiret for å finne mat. Et googlesøk på kjøttmeisegg viser at det godt kan være kjøttmeis. Eller blåmeis. Eller noen helt andre? Jeg gjør som jeg alltid gjør når jeg lurer på noe om fugler - spør på www.fugleforum.no og oppdaterer her etterhvert.

5 kommentarer:

  1. Så morro med alle eggene! Det er meiseegg, enten kjøttmeis eller blåmeis(kommer ann på størrelsen)
    Flott å pynte med tovet ull,) Spennende å følge med.

    :)

    SvarSlett
  2. Ja det er mye spennende utenfor stuedøra nå. Vi har både blåmeis og kjøttmeis på foringsplassen hver dag - morsomt å vite at to av parene hekker i våre kasser.

    SvarSlett
  3. Fine egg!
    Her hos meg begynte blåmeis og kjøttmeis å bygge for lenge siden, da det var varmt (i april en gang). Men så kom det jo snø og frost og ble helt utålelig, og alle fuglekassene ble forlatt - og står fortsatt tomme. Nå så jeg et par med svarthvite fluesnappere i går, så håper virkelig at de vil ta i bruk den ene kassa!

    SvarSlett
  4. Det ble begynt bygget i flere kasser tidligere i vår her også, men ikke noe mer. Regner med det enda er håp.

    SvarSlett
  5. Så utrolig morsomt å se, så mye egg og fugler du har rundt deg :) Har du finne ut hvordan fugl det er som bor i kassene?

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!