fredag 22. mars 2013

Flaggspettens smie



På tur i skogen forleden dag så jeg plutselig en åpnet hasselnøtt på bakken. Litt lenger bort lå enda en - og deretter tre til. Når jeg så meg litt rundt lå det en hel haug med åpnede nøtter og oppspiste kongler på bakken under et dødt tre. Jeg skjønte at jeg hadde funnet flaggspettens arbeidsbenk - en spettesmie. Flaggspetten setter fast mat i sprekker i stammen på gamle trær, slik at de lettere får spist. Som oftest er det kongler man finner i eller under slike smier, men fugleunger og nøtter er observert.




Jeg har latt meg imponere av at flaggspetten klarer å fly avgårde med store hasselnøtter fra foringsplassen i vinter. At nøttene under denne spettesmia kom fra vår foringsplass fikk jeg bevis for da jeg plukket opp en og studerte den. Her var det spor etter både lim og høy. Denne har hakkespetten plukket av kransen jeg og barna lagde før jul.

 
 

Å gå på tur i skogen blir mye morsommere når man leter etter spor og sportegn. Plutselig kommer alle de dyrene og fuglene man vet bor i skogen så mye nærmere. Det kan varmt anbefales for de av dere som har tenkt dere utenfor døra på hus eller hytte i påskeferien.

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!