onsdag 26. desember 2012

Fuglenes juletre




Vi har pleid å ha et lite juletre med lys på terrassen rett utenfor stuevinduet, i tillegg til det store inne. Inspirert av mange fine blogger som skriver om fuglemating på nett, blant annet Moseplassen og Hannes hage bestemte vi oss for å gjøre det til fuglenes juletre i år med bare spiselig pynt. Det ble en stor suksess. Grenene gjør det vanskelig for større fugler som skjæra å komme til maten. De gir også småfuglene ly og trygghet slik at de blir sittende og spise i stedet for å fly frem og tilbake.

Valgets kvaler

Treet er pyntet med villepler, aprikoser, rosiner og hjemmelagde meiseballer med ulike typer frø og tørket frukt. Meiseballene med iblandet undulatfrø er definitivt mest populære. Rosinene er trædd på tynn ståltråd - det samme er brukt for å henge opp eplene. Rognebærkransene vi lagde og la i fryseren tidligere i høst er også dekorative. Flere ideer til hjemmelaget pynt finner du blant annet her.


Populære meiseboller av matfett og fuglefrø. Laget med pepperkakeformer i anledning julen.
 

Og høyt i toppen den... gule stjerne.



1 kommentar:

  1. Hei!
    Jeg veit jeg veit, jeg er en liten somlepave, men nå er jeg da endelig her... Jeg så dette innlegget samme dagen du la ut, men da var jeg på min telefon som jeg hater å kommentere med, så det ble ikke noen hilsen. For et fantastisk tre du har laget, også så gøy at jeg har vært med og inspireret det!!
    Tusen takk for henvisningen til Moseplassen, koselig at du lenker til meg :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!