lørdag 6. oktober 2012

Skogsmus på besøk

I går så jeg en rar fugl utenfor vinduet. Det vil si, det var bare da jeg så den i sidesynet at jeg trodde det var en fugl. I det jeg snudde på hodet skjønte jeg at en av stamgjestene fra i fjor var tilbake. Strengt tatt ble vel fjorårets gjest spist av nabokatten mens sjokkerte tilskuere snappet etter pusten bak vindusruten, men det trenger vi ikke dvele ved. Denne her ser ut til å være en nær slektning - om enn ikke så nær at den har hørt hvordan det kan gå dersom man ikke ser seg godt for i hagen vår.


Det finnes både stor og liten skogsmus i Norge. Forskjellen på dem er hovedsaklig størrelsen på kropp og ører samt at den store skogsmusa har fargetegninger - noen steder beskrevet som et gult bånd rundt nakken, andre steder som en hvit flekk på halsen. Ut fra hva jeg kan se antar jeg at det er en liten skogsmus, eller en småskogmus (Apodemus sylvaticus) vi har fått besøk av.

Den store skogmusen (Apodemus flavicollis) spiser hovedsaklig frø og annen plantekost, mens den lille skogmusa i tillegg spiser snegler og insekter. Begge arter smaker og gnager på alt den kommer over, og dette kan medføre skader på hus eller mat dersom de kommer seg innendørs. Selv om det kommer opp treff på skadedyrfirma når jeg googler,  regner ikke vi den for skadedyr før den eventuelt skulle komme til å forsøke seg på å flytte inn. Et annet potensielt problem med mus er at de kan dra med seg smitte og sykdommer fra søppelkasser og via urin og avføring. Enda en grunn for å vaske hendene godt når vi har tatt på forautomater og frø.

Er det trygt her?

Jeg tar sjansen.

Løp!
 
Skogsmusa er hovedsaklig nattaktiv, den holder seg til et område, og bruker mye av tiden på å hamstre mat. I motsetning til husmusa yngler de ikke innendørs, men i ganger i bakken eller i bol oppe i trær. De får barn fra mars til oktober, hvert kull er på 3-7 små og de får 2-3 kull i løpet av et år.

At mus kan klatre i trær burde egentlig ikke komme som noen overaskelse - og det forklarer denne hasselnøtten som jeg fant en drøy meter over bakken i skogen. Jeg tenkte først den måtte være plassert der av en fugl eller et ekorn - men gnagemerkene på den minnet mer om mus;


Noen har hatt matlageret sitt her.

2 kommentarer:

  1. Så morsomme bilder, da:-) . Håper de ikke sørger for noen ødeleggelser hos deg (fy-fy). Morten var jo skikkelig vakker, da. Heldig at du fikk tatt bilde i rett tid. I tillegg lærte jeg litt om skogsmusa:-) God kveld til deg

    SvarSlett
  2. Jeg får håpe de synes det holder med maten de finner ute ja. God kveld til deg også!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!