tirsdag 14. august 2012

Tekstilparadis på Grünerløkka

Jeg har vært så heldig å få lov til og være med på Epla sitt samarbeid med IKEA i forbindelse med lanseringen av den nye IKEA-katalogen. Rundt 30 eplaselgere fikk tildelt ulike stoffer fra IKEA, og frie tøyler med beskjed om å være kreativ. Resultatet er en utstilling på Tekstileriet på Grünerløkka der alle som vil kan komme innom, finne seg et fint stoff fra IKEA sitt rikholdige utvalg, og få hjelp til å sy noe fint av det. Helt gratis!

I løpet av perioden Tekstileriet er åpent arrangeres det også ulike workshops der. Lørdag lærte Maganda meg å sy min egen toalettmappe. Det vil si; triksene hennes rundt det å få en proff glidelås på plass tror jeg at jeg må øve litt mer på. Unni Strand holdt også et veldig inspirerende foredrag om hennes erfaringer i forhold til å starte og drive egen bedrift.

Hver dag frem til 21.august kan man komme innom for å sy noe, bli inspirert eller høre på foredragsholderne. I går fortalte Cecilie Melli  om sine erfaringer fra å være ung designer med jobb på IKEA til å kunne leve av å sy kjoler og designe tilbehør. Hun fortalte om hvordan stoffene snakker til henne og forteller hva de vil bli, hvordan nye kjoler blir til og hvordan hun får det snittet hun vil ha. Vi fikk også høre historien bak at Paris Hilton gikk i kjoler Cecilie Melli to dager på rad under filmfestivalen i Cannes. På torsdag skal jeg innom igjen og høre på Arne og Carlos som skal utfordre IKEA-stoffer og komme med råd i forhold til materialvalg. Jeg gleder meg!

Cecilie Melli hadde med seg mange av de nydelige kjolene sine. Nesten sånn at man fikk lyst å gifte seg på nytt.

Dette er den absolutt mest inspirerende og mest publikumsvennlige reklamekampanjen jeg har sett - og vært med på. Det hele avsluttes med en auksjon på Epla 20.august. Da selges produktene fra IKEA-utfordringen, samt alt annet som er igjen på Tekstileriet av stoffer, møbler, symaskiner og annet utstyr. Inntektene går uavkortet til WWF. Dette er noen av produktene jeg sydde av mine tildelte stoffer fra IKEA;



Legopose og leketeppe i ett med matchende oppevaringspose.
Oppbevaringsmappe for håndarbeidsting med matchende håndarbeidspose.
(Denne ble stjålet i løpet av de første dagene.)

Leketeppe og oppvaringspose med insekter.

2 kommentarer:

  1. :( jeg blir så frustrert. Jeg begriper ikke hvordan en person kan med viten og vilje spasere bort og forsyne seg av utstillingen *grr*

    SvarSlett
  2. Jeg håper han eller hun forfølges av uhell!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!