fredag 17. august 2012

Sjelden gjest i hagen

Da jeg skulle rufse litt i blomsterbedet i går fant jeg en gjest jeg aldri før har sett, verken i hagen eller andre steder.  Nye dyr i hagen er alltid like stas, og hele familien ble tilkalt for å se på den.


Hvem der?

Det vi først trodde var en litt slapp og rar firfisle...


...viste seg å være en salamander!

Karakteristisk oransjeflekket mage.

Salamandere er en amfibie og kan både leve på land og i vann. De legger eggene sine i vann på forsommeren, før de beveger seg opp på land og lever resten av sommeren på skyggefulle steder - som i blomsterbedet mitt. Om vinteren går de i dvale. De er oppført som "nær truet" på rødlista, noe som betyr at de er en sårbar dyreart som har gått sterkt tilbake de siste årene. Jeg tror den som besøkte oss var en fra gruppen småsalamander, sannsynglivis en liten vannsalamander (Lissotriton Vulgaris). Det kan se ut som om dette var en jente, da hannen har en kam på ryggen.

Etter at vi hadde hilst på den alle sammen ble den satt forsiktig tilbake i mysken der vi fant den, og et minutt etterpå var den borte. En utrolig spennende gjest å få på besøk. Neste gang plukker vi den ikke opp, men lar den være i fred slik at den ikke blir skremt og rømmer fra hagen. Det er så gøy å bo nært skogen!

2 kommentarer:

  1. Jeg har alltid trodd at salamandre var litt ekle, men de er jo bare fine.
    God helg!

    SvarSlett
  2. Skikkelig fin faktisk, og ikke noe ekkel i det hele tatt. Gog helg til deg også!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!