lørdag 18. august 2012

Salg på hagesenteret

Sensommersalget på hagesentrene er som julaften og bursdag på en gang. Slik så bilen ut på vei hjem fra hagesenteret tidligere i uken;



 Jeg skulle bare ha en ny blandingshekk til forsiden av huset - men endte opp med mange andre godbiter også. Etter inspirasjon fra den strålende hagebloggen Moseplassen har jeg begynt å konsentrere mer om selve bladverket. Mønstrete og farget bladverk er vakkert hele sesongen, der blomster bare varer noen få uker. Som gartneren treffende sa; "Det er som forskjellen på forelskelse og kjærlighet".


Det som er på salg nå er avblomstret, noe som betyr at du må vite hva du ser etter - eller se etter bladverk i stedet for blomster. Når plantene har fått stå hele seongen og fylle potten på hagesenteret er de ofte så store at de kan deles med en gang.  Av de ti staudene som ble med hjem i tillegg til et par klematis og seks hekkeplanter fikk jeg etter deling atten planter.

En Heuchera (alunrot) blir til tre.







Deling av Kniphofia (koralrakett)

Blandingshekken skal jeg blogge et eget innlegg om etterhvert. Dette er staudene som ble med meg hjem fra salget denne gangen;

Koralrakett (Kniphofia, ukjent type men skal ha oransje blomster)
Alunrot (Heuchera, "Marvelous Mable" står det på den, men den har mørke rødlilla blader og ligner ikke på de jeg finner når jeg googler navnet)
Alunrot (Heuchera uten noe navn på potten, men ligner på Marvelous Mable nevnt over)
Gulltvetann (Lamiastrum gal.Florentinum - men har slike blader)
Alpeklematis (Clematis Alpina)
Klematis Justa (Clematis Justa)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!