onsdag 22. august 2012

Kveldsbesøk med snegler på menyen

I går kveld hørte jeg det rasle ved søppelkassen. Der henger hageslangen og jeg har også lagt ut noen steiner og en knust blomsterpotte som ly for besøkende småkryp. Det var regn i lufta, og jeg skjønte med en gang hvem det var. Den prøvde å gjemme seg, men jeg fikk et par bilder, før jeg gikk inn for å la den være i fred med kveldsmaten; forhåpentligvis snegler.

Hvem der?

En frosk!

Dette er nok en buttsnutefrosk, eller en vanlig frosk som den også kalles. Det kan også være en spissnutefrosk, dersom jeg møter den igjen får jeg snu den opp ned for å se på undersiden. Spissnutefrosken er sjeldnere og har en lysere underside enn buttsnutefrosken. Den har også en litt spissere snute, og er litt mindre. De er hovedsaklig nattaktive og spiser mark, biller, edderkopper og snegler.

Velkommen skal den være - håper den tar med seg alle vennene sine neste gang!

1 kommentar:

  1. Smilte masse nå... ja, den må bare frodse i alle godsakene :) Denne fine karen fikk meg til å mimre tilbake til Langhus (Østlandet), der hadde vi slike i hagen. Alltid morsomt å få øye på dem :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!