lørdag 25. august 2012

Hva blomstrer i august?

Da jeg skulle begynne å kjøpe inn blomster til hagen lærte jeg at den feilen folk oftest gjør er å kjøpe inn stauder som er fine akkurat når bedet anlegges. Siden innkjøpene ofte skjer på våren, glemmer man at plantene ikke blomstrer hele sesongen, og at man må spre blomstringen utover alle sommer- og høstmånedene.

Selv jeg som var bevisst på det, ser at jeg gjerne skulle hatt flere planter som blomstret nå. Noen av de høstblomstrende har stått i ventebed og har ikke fått nok sol i år ser jeg. Det skal etter planen tas hånd om til våren. Dette blomstrer hos meg nå;

Revebjellen står i skyggen og har blomstret i flere måneder. Kornblomstene ble klippet helt ned etter første blomstring i mai, og blomstrer nå for andre gang.

Høstanemonene har akkurat begynt sin blomstring. Jeg har en i sol og en i skygge og er spent på hvem som klarer seg best.

Jeg trodde nesten syrinhortensiaen jeg plantet i fjor var død i vår, men da den først våknet etter vinterdvalen tok den skikkelig i. Gleder meg til den får litt høyde. Nydelige, store blomster som virkelig synes nå som det meste annet er ferdig med å blomstre.


Løytnanshjertene står også i skyggen og har blomstrer uavbrutt fra slutten av mai. I bakgrunnen blomstrer også Hostaen, med sine lilla høyreiste blomster.  

Det kommer stadig nye erteblomster.

Fredløsen er regnet som ugress, men den egenskapen har jeg utnyttet i hagen min. Den får vokse oppå røttene til naboens Thujahekk - der ikke en gang gresset ville gro tidligere. Fredløsen klarer seg, og nå når blomstringen går mot slutten klipper jeg den ned for å hindre den fra å frøså seg alt for mye til neste år.

Alunroten blomstrer også med små rosa blomster akkurat nå. De synes knapt, og det er fortsatt bladverket som er mest dekorativt synes jeg.

Markjordbærene under hekken har også blomstret  hele sesongen.

Nyplantet klematis Justa. Jeg håper den overlever vinteren. Har plantet den sammen med en tidligblomstrende alpeklematis, slik at de kan dele på blomstringen i sommersesongen.

2 kommentarer:

  1. Ja slike feil kjenner vel dei fleste seg igjen i.
    Men flott blomstring hadde du likevel :))

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha - satser på at den blir enda finere neste år. :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!