søndag 19. august 2012

Blandingshekk og tilhørende prosjekter

Det er kanskje ikke bare hos oss det er sånn at når man først begynner på ett prosjekt så baller det på seg med et par andre også. Da vi skulle ha ny asfalt i oppkjørselen tidligere i vår, fant vi ut at det var greit å kombinere med et nytt sted for de nye søppelbøttene som snart kommer i forbindelse med kommunens nye kildesorteringssystem. Når litt av den gamle, stygge potentillahekken måtte vekk var det like greit å ta hele raden. Vekk måtte også den enorme brudespireaen i hjørnet. Ny kantstein er fint - nytt gjerde må til. Også fem meter til rådighet til ny hekk.

Jeg har vært innom mange ulike hekkeforslag. Det eneste jeg var sikker på var at det ikke skulle være potentilla (buskmure). Å vente halve sesongen på blader, og deretter vente enda lenger på blomsten - som attpåtil er gul når ingenting annet i hagen er gult - er ikke noe for meg.

Syrinhekk er fint - når den blomstrer. Etterpå er det bare grønn og traust. En hel hekk i hvitspettet kornell ble lenge vurdert. Bladene er virkelig nydelige. Jo mer jeg leste om hekk, jo flere sorter fikk jeg lyst på. Løsningen ble en blandingshekk bestående av følgende hekkeplanter (fra venstre sett fra utsiden av hagen);


Gullbusk (Forsythia, ukjent sort, flyttet fra annet sted i hagen, blomstrer gult på bar kvist, i april)
Hvitbroket kornell (Cornus Alba "Ivory Halo" - blomstrer hvitt i juni, har deretter dekorative bær og røde kvister på vinteren, blir 1,5-3 meter høy)
Solbærspirea (Physocarpus opulifolius Diablo - hvite til rosa blomster i juni-juli - dekorative røde blader hele sesongen, blir 3-4 meter høy)
Syrin (Usikker på hvilken sort, har hatt den i potte i mange år,  muligens blå blomster i mai-juni, kanskje 2-4 meter høy?)
Hvitkornell (Cornus Alba Sibirica - hvite blomster i juni, deretter blålige bær, røde høstblader og røde kvister på vinteren, blir 2-3 meter)
Solblærespirea (Physocarpus opiofolius Diable d'or - blomstrer i juni-juli - dekorative røde blader, blir 1-3 meter høy, feller barken om vinteren)
Sibirlønn  (Acer Ginnala, røde frukter og rød høstfarge, blir 5-6 meter høy)

Jeg har vektlagt at de skal ha ulikt uttrykk, blomstre på ulik tid, ha gode høstfarger og at hekken også er dekorativ om vinteren. Jeg hadde en liten bit av den gamle brudespirean stående på vent, men den ble det desverre ikke plass til. Utfordringen blir at plantene har ulik høyde og sikkert også ulik tilvekst, men jeg er ikke redd for å beskjære kraftig flere ganger i sesongen, så det håper jeg skal gå bra. Hagen er så liten at jeg er godt fornøyd med å få inn så mange nye vekster og farger og uttrykk på rad og rekke. Det er veldig spennende å sette sammen sin egen blandingshekk, og jeg gleder meg til å se hvordan den blir når den vokser til, og om noe trenger å justeres underveis.

Å grave i hagen vår byr på utfordringer.
Under det øverste jordlaget kommer det stadig frem overraskelser som denne.

Nytt blomsterbed.

Under brudespireaen som sto og breiet seg i dette hjørnet da vi flyttet inn, fant jeg etter kraftig beskjæring et avrundet blomsterbed. Et av prosjektene som "ballet på seg" da asfalten skulle legges var å utvide dette bedet ved hjelp av gjenbruk av eksisterende kantstein. Nå fungerer det som ventebed, samt oppsamlingssted for det som er rødt, gult og oransje i hagen. Neste år skal det nemlig anlegges nytt bed på forsiden av huset, og hva som skal få lov og vokse der har jeg vinteren på å planlegge.


Har du en blandingshekk? Hvilke busker har du satt sammen? Link gjerne til andre blogginnlegg om blandingshekk i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!